+10 kg med LCHF

 
LCHF ÄR INGEN VIKTMINSKNINGSDIET. Ska vi tro på allt vi läser på löpsedlarna, allt som folk säger i tv och på allt det folk skriver i sinà bloggar? Kommer du rasa i vikt med LCHF eller tappa 5kg på en vecka? Inte om du från börja är över 177cm lång och väger 53 kilo, nej. För drygt ett år sedan passade jag in i den bilden. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är jag allt för väl medveten om vad ortorexi är, detta blev konsekvenserna för min del. Enligt Jonas Colting finns det i princip inga skillnader mellan ortorexi och anorexi, om man bara får dessa siffror och ser bilder är man kanske inte så sen med att dra dessa paralleller, men det stämmer inte. Jag tog till en början till träningen som en flykt från problem inom familjen, jag ville inte komma hem och vart skulle jag ta vägen? Vart kan man spendera så många dena timmar som möjligt? Biblioteket stängde 18, 17 vissa dagar och det var på tok för tidigt för att komma hem. Gymmet. De hade öppet 24h, perfekt! Till en början stannade jag kvar tills jag var säker på att "missa" familjemiddagar sen tills jag var säker på att de sov. För att orka vara kvar så länge som möjligt utan att någon skulle tycka att jag inte gjorde något på gymmet ställde jag mig på en crosstrainer, löpband eller cyklade för det tog längst tid. När man tappar förtroendet för de som under hela ens liv varit den enda stabila punkten famlar man febrilt efter något annat. Jag hittade durationsträningen. Jag har alltid hållt på att träna extremt mycket och tävlat på hög nivå inom friidrott, simning, volleyboll och fotboll, alla ganska explosiva sporter så framstegen inom de längre distanserna kom snabbt, som det brukar göra i början. Det blev det mest positiva i min vardag och som besatt i att få bekräftelsen att bli bättre På någonting, där dög jag. Som nog de flesta inser ledde dethär såklart till ett massivt viktras på väldigt kort tid. Det tog mig 7 månader at inse att detta bryter bara ner min kropp, ska detta få första utsidan av mig också? NEJ, STOPP VÄNTA LITE! Det får det inte göra helt enkelt! Detta insåg jag för knappt ett år sedan, under tiden då LCHF gjorde sitt intåg till de svenska hemmen. Jag ville gå upp i vikt men jag ville göra det i form av muskler. Efter mycket läsning insåg jag att lchf gjorde detta möjligt. Man behöver inte bygga sin kropp av kolhydrater, men behöver inte ha fett PÅ kroppen som energi att bygga muskler av, det går att ÄTA fettet och bygga av det! Och gissa vad DET FUNGERAR!!! Jag har gått upp ca 10 välbehövliga kilon i form av muskler samt fått tillbaka kontrollen över min kropp och min hälsa. I och med att jag ändrade kosten fick jag ork att ta tag i problemen i familjen istället för att fly ifrån dem och idag är träningen en helt annan upplevelse, att träna är roligt. Så lchf har i alla fall gett mig det som behövdes för att hitta balansen igen. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tranaarroligt.blogg.se

Att träna är roligt, och det ska vara roligt! Jag har för många tankar och åsikter om saker för att inte uttrycka dem så här har ni dem!

RSS 2.0